Tuesday, 24 April 2012

^_^



         Kadang-kadangku menangis tatkala diuji, tpi bila tangis itu terhenti, baruku sedari Allah sengaja sedarkan diri ini, mungkin aku teralpa dgn sesuatu. tapi kadang kala, aku kecundang lagi. Allah berikan aku teman, aku luahkan. tenang rasanya, tetapi. Allah mengujiku lagi.. aku menangis utk kali keberapa.. terasa ingin lari dari dunia.. namun, ia takkan kemana.. harus kuhadapi ia walaupun payah..



kata Luqman Al-Hakim :"Wahai anakku ketahuilah sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yg dalam,bila kau ingin selamat dari karam, layarilah lautan ini dgn taqwa, isinya dgn iman dan layarnya tawakkal kepada Allah.."


~ sebenarnya ujian adlh merupakan tarbiyah bagi kita. kadangkala utk menyedarkan kita dan adakalanya utk menguji kesabaran kita.. di tahap mana kita bila ditimpa ujian..

Sunday, 8 April 2012

Kata Hati ~

 
 
 
Mari jujur pada diri.

Pada hati.

Akuilah kenyataan ini

Bahawa kenyataannya

Kita yang bersifat manusia ini.

Terkadang ada “cinta” yang datang mengusik jiwa kita.

Bersembunyi dibalik tirai keinginan yang amat sukar dimengertikan.

Sehingga kita lena dalam angan – angan

lalu menjadikan kita terbayang satu keindahan yang amat kita impikan

Terasa seolah kita menanti sesuatu

Sesuatu yang akan membuatkan kita rasa bebas bahagia di awang – awangan.

Terkadang kita rasa ingin membuang perasaan ini

membuangnya jauh – jauh dari hidup kita

tapi ia tetap menerjah kita

Seperti ombak

Seperti badai

Pergi dan datang

Pergi dan datang

Tanpa kita dapat menolaknya

Malah bertambah kuat menghempas kita

Kita tidak tahu sampai kapan harus kita sembunyikan hati dan perasaan ini

Bukan kita minta ianya berlaku

Bukan kita minta ianya menyusup dalam hati kita

Bukan kita minta untuk ia hadir ke dalam sanubari kita

Namun disitulah ia berbunga

Disitulah ia mekar

Disitulah ia menguntum

Dan mengharumkan hati hati kita

Meskipun hati dan rindu ini kita sorokan

Di balik mata manusia.

Namun,

Rasa itu kadangkala melemaskan

Merimaskan iman di jiwa

Lantas, kita tertanya

Kemana “cinta” itu harus dilontarkan?

Tetapi

Cinta itu diam sahaja

Diam seribu bahasa

Ia beku

Diam dan terus membisu

Seolah iman tidak mampu menjawab soalan itu.

Dalam mencari jawaban..

Baru kita sedar

Cinta

Yang paling menenangkan

Yang paling mendamaikan

Yang paling menyejukkan

Hanya cinta kepada Pencipta Cinta

Iaitu Allah SWT

Ketika itu

Hati bergetus

Alangkah indahnya

Jika seluruh umat manusia di dunia ini

Mencintai Tuhannya melebihi cintanya kepada ciptaan Tuhannya

SubhanAllah..





Ya Allah cintakanlah kami pada perkara – perkara yang Engkau cintai
Dan bencikanlah kami pada perkara – perkara yang Engkau benci


Sunday, 1 April 2012

Bersabarlah Hati =)




Dahulu,
Jika rindu yang sama bertandang,
Akulah insan paling bahagia.

Kini,

Jika rindu yang sama bertamu,
Akulah insan paling sengsara.

Aku tak mahukan rasa ini,

Aku tak mahukan rindu ini.

Rindu ini yang dahulu telah melalaikanku dari mengingati-Mu,
Rindu ini yang dahulu menghalangku dari kemanisan beribadat kepada-Mu,
Rindu ini yang dahulu membutakan mataku dari melihat jalan-Mu,
Rindu ini yang dahulu membinasakan cinta suci hamba-Mu.

Rabbi,
Jangan kau benarkan rindu ini menggigitku,
kerna aku takut dihinggapi virus cinta buta.

Rabbi,
Jangan kau biarkan rindu ini menghantuiku,
kerna aku takut pada bayangannya,
Kerna ku tahu jatuh cinta itu,
Hanya bisa pada Tuhan,
 Kerna ku tahu nafsu ini,
Sering membawa ke arah kejahatan,
Yang datang dari godaan syaitan.

Rabbi,
Ku mohon,
Jauhkanlah aku dari 'petaka' rindu ini,
Hadirkanlah aku pada cinta-Mu,
Cinta yang kekal dan abadi....

ini jalan yg ku pilih. smoga kaseh ALLAH sentiasa bersama kita. =___=

Erti Kepayahan ~

Assalamualaikum semua ^_^

  Apa khabar semua.. ? erm.. sejak ida da balik rumah ni, keadaan kesihatan tak berapa nak stabil sangat.. macam biasa la.. pening kepala.. jadi, jalan mudah, tidur.. huhu.. xpela.. mungkin ni sebahagian dr ujian Allah.. haa.. sekarang ni ida da mula cuti.. 2 bulan ida cuti.. lame tuuuu~ jadi ida ingat ida nak nak habiskan masa tu dengan bekerja kat tempat lama ida.. Daily Fresh..kedai waffle tu.. tp apekan daya, bos da da xnak time da.. sebab apa, sebab kat sana da penuh kakitangan dan sejak akhir2 ni, sale kdai tu da menurun.. erm.. xpela bos, sy phm ^_^ sy xsalah kan bos.. 


SUMPAH! rindu sangat nak kerja kat tempat ni balik ='(


  Jadi, bermulalah kehidupan sy sebagai penganggur tuk beberapa hari ni.. yang ibu ku pula suka bila ida duk rumah.. ibu ku berkata, ''masa ni la dapat tengok muka acik, kalu tak, batang idung pun xnampak sebab asyik kerja jer'' hehe =) betul jgk ape y ibu ku kate kan.. masa ni la dapat luangkan masa dengan adik2..dapat citer macam2 dengan mak.. dapat gelak2 ngan abah..

  Ok. berbalik ke tajuk entry ni semula.. erti kepayahan.. baru ida tahu apa itu erti kepayahan.. haha.. payah sebab nak cari kerja la.. sebab apa ida nak cari kerja, sebab ida memerlukan duit gaji tu untuk ida capai azam ida tahun ni.. ida nak ada lesen kereta..! tak kira la kerja ape pun, ida terima je asalakn halal dan gaji nyer sesuai dengan apa yang ida kerjakan.. hehe.. tapi tu la, bukan senang taw nak cari kerja ni.. 


  Susah + payah + perit.. dengan abah tak setuju dengan kerja yang ida mohon.. tapi apa2 pun ida da cuba minta kerja kat beberapa tempat, ida da isi borang, interview pun da.. tapi 1 jew yang ida rasa susah sangat bila ada majikan minta ida buat kad bank maybank dengan buat KWSP.. mana la ida tahu benda2 tu semua + kalau nak buat semua tu kena ader duit.. baru benda tu jalan.. masalahnya sekarang, ida takde duit nak buat tu semua.. haish..  tu la yang rasa beban sangat.. dorang cakap dorang boleh terima ida kerja kat tempat tu tapi ida kena buat tu semua dulu baru dorang dapat terima ida kerja dengan dorang dan dorang kasi tempoh selama seminggu untuk selesaikan semua tu..mana ida nak dapat duit tuk selesaikan semua tu.. waa.. memang yang tu part yang paling sedih sekali ='( da la nak uruskan semua tu kena pergi bandar.. nak pergi bandar tu pun nak kena guna duit jugak tuk ambil pengangkutan tuk pergi sana.. waa.. ='( duit duit duit.. 

 
    Terasa betul2 berat ujian yang Allah swt berikan tika ini.. tapi, ida tak kan berputus asa.. sebab tu ida cuba minta kerja kat tempat lain jugak..mana tahu kalau2 ada yang sangkut.. memang penat + terpaksa buat muka tak malu tuk tanya '' ada JAWATAN KOSONG tak kat sini'' hmm.. payah kan.. ni baru cuti 2 bulan.. belum lagi habis diploma nanti.. habis diploma nanti lagi susah nak minta kerja sebab banyak persaingan kat dunia luar sana tu.. payah2.. apa2 pun ida tak nak mengeluh.. ida akan tetap berusaha.. ida tahu, Allah turunkan ujian dan cabaran ni untuk uji tahap kesabaran dan keimanan ida.. jadi, ida akan buktikan, ida akan buktikan siapa diri ida yang sebenar!! hahaha =D ida kena bangkit.. chaiyokk!


  Pembaca2 semua doakan ida ea agar segala nya  dipermudahkan dan semoga semangat ida ni tak mudah luntur+lemah.. ok la.. ida tidur dulu sebab nak pergi cari kerja lagi esok.. huhu..  selamat malam semua..

Sekian.. Wasalam.. ^_^